söndag 29 mars 2009

I hjärtat av Dalarna



Bild på sällskapsrummet på campus i Leksand. Hela rummet är målat i denna fantastiska konst, bilden gör det verkligen inte rättvisa.
Till höger syns den s.k. ålderstrappan som ofta hör kurbitsmålningen till.

Jag är helt övertygad om att de mest rotade dalmasarna håller med mig när jag säger att kurbits är Dalarnas stolthet. Och med all rätt.
Jag tycker det är en fantastisk målarkonst men som dessvärre håller på att dö ut, trots att det blir alltmer modernt med kurbitsdekorationer.
Så för att motverka att tekniken ska bli helt utrotad köpte jag en bok för just kurbitskonsten. Jag tänkte nämligen försöka lära mig.

Okej då, inköpet är inte av helt globala och omtänksamma skäl utan för att jag tycker det är himla fint att kanske ha en dörr eller så målad i det. Hur som helst så lovar jag att visa bildbevis så småningom. Kanske kan dröja ett tag innan jag fått till snitsen, men ändå.

2 kommentarer:

Hemmabloggaren sa...

Helt underbart, får nästan hemlängtan :D

Neya sa...

Samma här, får oxå hemlängtan! Falukorv och träskor... =)