onsdag 13 maj 2009

Randig ideologi

Just nu är det ganska stiltje på husrustarfronten, mest i väntan på att stora jobb ska bli klara som egentligen bara vvs-killen har behörighet till. Ganska frustrerande, eftersom jag varje kväll fantiserar om hur jag ska inreda varje rum och vilka saker som ska finnas vart, ibland kommer jag till och med på prylar som jag helt glömt bort att vi ens har! Kunde jag, skulle jag antagligen hjula över gräsmattan den dagen vi äntligen flyttar in, jag hoppas innerligt att det inte är alltför långt tills dess.

Så för att inte bli mer knäpp än vad jag är har jag börjat fundera på andra saker än huset. Det som egentligen distraherar mig någotsånär just nu är babykläder, jag vart ju introducerad i kategorin - på riktigt - i helgen som var, jag inser att jag nu är offentligt fast.
Och idag på lunchen hade jag lite tid över och gick och bläddrade småbodys på snurror i diverse butiker, jag köpte till och med litegrann. Faktiskt riktigt mysigt.

Jag gick även in på Polarn o. Pyret för första gången, det ska ju tydligen vara lattemammornas favorithak, de som nickar gillande mot varandra när de ser att deras småttingar minsann bär äkta vara. Blev dock inte så imponerande bemött som jag hade hoppats på, ser inte personalen att jag är helt vilse i butiken, en uppenbar förstföderska? Pracka på mig vad som helst, jag har ju ingen aning om vad jag kan tänkas behöva - ett självklart easy target. Men icke, jag förblev inte-hälsad-på under hela min vistelse i butiken.

Till slut hittade jag i alla fall de allra minsta små plaggen och granskade dem noga, jag har tydligen blivit ganska kräsen när det kommer till bebisens blivande kläder har jag märkt.
Och visst är det bra kvalité, om än lite, lite dyrt.

Samtidigt hyser jag full respekt för P.O.Ps ideologi om det miljövänliga, tvättåliga och klassiska barnmodet, som mellan raderna vänder sig till 40-talisterna som helst klär barnbarnen i samma hållbara kvalité som deras barn en gång haft. Klart P.O.P kan ta betalt för det, 40-talisterna går inte igenom någon väsentlig finanskris, det är ju i själva verket de som sitter tryggt med sin pension och har mestadels av sina lån betalda; kort sagt är det de som har pengarna och spenderar gärna lite extra på sina små barnbarn. Ingen dum idé alls, Pyret.

Och bra kvalité i all sin ära, men tillåt mig att ifrågasätta - inte designen, som är fin - men själva mönstret på mammatoppar och klänningar. Förlåt, men tvärrandigt? På gravida?
På småknoddar, fine, men på vuxna kvinnor med stora magar (och byst för den delen), not so much.
Jag vet att bärarna av dessa randiga mammaklänningar hävdar att de är det skönaste man kan ha på sig, må så vara. Men jag vägrar på nåt konstigt sätt ändå, dels för att jag inte vill vara en gravidklädesklon och dels för att ska jag vara gravidbekväm hemma blir det mina älskade yogabyxor, kanske ett enfärgat gravidlinne och en skön hoodie med gott om utrymme för magen.


Notera den finurliga fotovinkeln, inte rakt framifrån här inte.
Bild från polarnopyret.se

3 kommentarer:

Hemmabloggaren sa...

Allvarligt talat, jag har aldrig fattat grejjen med att ha lika kläder som sin avkomma, vilket verkar vara pops tanke med de randiga kläderna. Tycker heller inte riktigt att de är värda sitt perverst höga pris, de växer ju ur alla kläder fortare än de hinner nötas och blekas. Så det så.

Lycka till med dagens matlåda :P

Anonym sa...

Jag håller med dig till fullo! POP är helt klart överskattat både vad gäller pris och utseende.
Härlig blogg!
Kram Lotta

sienneis sa...

Hej!

Jag köpte alla de första kläderna på H&M,såna som går att knäppa upp helt & hållet
http://sienneis.blogg.se/2009/february/babytips.html
.
P.op är jättefint & bra men seriöst, kläderna sitter på max 3 timmar, sen är det nerdregglat & kräks och du behöver kvantitet, inte kvalitét när babyn är under 5 månader...

Vad spännande med baby! Jag tänkte inte på NÅGONTING annat än baby under min graviditet, hihi. Jag sa tom till min sambo att förvänta dig inget svar om du pratar om annat än baby för det existerar bara baby i mitt huvud :D

Grattis & lycka till, ska kika vidare på din blogg nu!

Kram från en stolt mamma!